پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 اسفند 1398 - 16:11
گزارش مهم‌ترین موضوعات فضای مجازی در هفته گذشته

از هنر فروشان لس‌آنجلسی تا همدلی زیبای این روزها

بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، به‌تدریج توجه رسانه‌ها و به‌تبع آن عموم مردم به زحمات و فداکاری‌های کادر درمانی به‌عنوان مدافعان سلامت و نیرو‌های خط مقدم مبارزه با این ویروس جلب شد.
کد خبر : 5553

پایگاه رهنما:

چالش رقص
بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، به‌تدریج توجه رسانه‌ها و به‌تبع آن عموم مردم به زحمات و فداکاری‌های کادر درمانی به‌عنوان مدافعان سلامت و نیرو‌های خط مقدم مبارزه با این ویروس جلب شد. در همین راستا بسیاری از کاربران، فعالان فضای مجازی، سلبریتی‌ها و... تصاویری را از درمانگران با روپوش‌های مخصوص در صفحات خود به اشتراک می‌گذاشتند و از تلاش آن‌ها قدردانی می‌کردند. در این میان انتشار ویدئویی از یکی از اعضای کادر درمانی در محیط بیمارستان و با پوشش قرنطینه در حال رقص در فضای مجازی، باعث شد این رفتار در چند بیمارستان دیگر در استان‌های مختلف تکرار شود و چالشی با عنوان «چالش رقص پرستاران و کادر پزشکی» ‏ در شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد. هر چند که با ادامه یافتن این موضوع، برخی ویدئو‌های جعلی هم تولید شد که در آن افرادی با پوشش کادر درمانی اقدام به رقص مقابل دوربین می‌کردند، اما بااین‌حال این چالش و همان ویدئو‌هایی که واقعی به نظر می‌رسید هم بازتاب‌های متفاوتی را در فضای مجازی ایجاد کرد. برخی افراد این رفتار را نشانه امید و روحیه‌بخشی کادر درمان می‌دانستند، اما بسیاری دیگر این ویدئو‌ها را در شرایط بحران غیرطبیعی می‌دانستند و ازنظرشان در شرایطی که روزبه‌روز به تعداد بیماران افزوده می‌شود و کادر درمانی در اوج فشار کاری قرار دارند، مهم‌ترین موضوع توجه و مراقبت به حال بیماران و حفظ آرامش و شرایط کاری مناسب برای کادر درمان است و این تصاویر کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما در این میان واکنش برخی عناصر ضدانقلاب و معاند نیز در نوع خودش جالب بود. در شبکه اجتماعی توئیتر کاربران معاند و برانداز نسبت به این موضوع دو نوع واکنش نشان دادند. برخی تلاش کردند با برجسته‌سازی این چالش آن را نشانه فاصله گرفتن مردم از ارزش‌های دینی بدانند و از این جنبه این کار را ستایش کنند. برخی دیگر هم با محکوم کردن چالش رقص و چالش لبخند این‌طور بیان کردند که این چالش‌ها باعث عادی‌سازی شرایط ایران و خنثی کردن تبلیغات رسانه‌ای غرب برای بحران‌سازی از ایران می‌شود. منظور این کاربران آن بود که برای ناامید کردن مردم از شرایط نباید به هیچ چالش امیدآفرین و یا شادی بخشی دامن زد تا تصویر سیاهی که در رسانه‌ها از ایران ساخته‌شده برای ملت ایران و همه دنیا باورپذیر بشود. این دو رویکرد عناصر معاند، بیانگر حب و بغض بالای این جماعت به ملت ایران است که حتی در سخت‌ترین شرایط کشور هم به دنبال ضربه به مردم، ارزش‌ها و جایگاه ایران هستند. آرزویی که چهل‌ویک سال است دنبال می‌کنند و هنوز هم برایش در حال برنامه‌ریزی هستند.

خوش‌رقصی لس‌آنجلسی‌های آریایی پرست برای آل سعود
هفته گذشته خبری در فضای مجازی دست‌به‌دست شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی رویدادی را تدارک دیده و قرار است برنامه‌ای برای خوانندگان لس‌آنجلسی داشته باشد. این رویداد، جشنواره زمستانی طنطوره است که برای نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۸ برگزار شد و در حال حاضر نیز در جریان است و تا نیمه ماه مارس ادامه پیدا می‌کند. جشن «طنطوره» در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار شد. این جشن برنامه‌ای به نام «کنسرت ترانه‌های فارسی» داشت که در آن برخی خوانندگان لس‌آنجلسی شرکت کردند. این رویداد تحت عنوان «شب فارسی» در ۲ شب پنجم و ششم مارس یعنی پنجشنبه و جمعه‌شب برگزار شد. در این دو شب برخلاف سایر کنسرت‌ها که یک خواننده به اجرای چند قطعه می‌پردازد، در شب اول ۴ خواننده شامل شب‌پره، شادمهر عقیلی، فروهر و اندی به اجرای برنامه پرداختند و در شب دوم نیز ساسی مانکن، آرش لباف و ابی قطعات خود را اجرا کردند. حضور این افراد برای اجرا در عربستان در شرایطی است که چند سال قبل «ابی» که یکی از سرشناس‌ترین خوانندگان این جمع است، در گفت‌وگویی از این گفته بود که اگر ترانه «خلیج‌فارس» را در امارات اجرا کند، دولت امارات او را اذیت خواهد کرد. او حضورش را در امارات مانند میهمانی می‌دانست که باید قوانین خانه میزبان را رعایت کند. پاسخی که موجب شد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به رفتار‌های متناقض و ادعا‌های وطن‌پرستانه «ابی» انتقاد کنند. این خواننده البته توجهی به این انتقادات نداشت و در پایان اجرای خود، با هواپیمای اختصاصی حاکم دوبی، این کشور را ترک کرد. این بار هم انتشار تصاویر حضور این خوانندگان در عربستان موجی از اعتراض را در فضای مجازی به همراه داشت. خواننده‌ای که پیش‌تر «خلیج همیشه‌فارس» را فریاد می‌زد، حالا به خاطر دلار‌های سعودی حاضر است اعلام کند: «در عربستان اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است».
شعار وطن‌پرستی خواننده‌های لس‌آنجلس‌نشین فقط برای فریب افکار عمومی و کسب محبوبیت است. آن‌ها از این شعار استفاده ابزاری می‌کنند و همواره از پول دشمنان این ملت باافتخار ارتزاق می‌کنند.

بیش از دو سال است که بن‌سلمان تلاش می‌کند چهره‌ای متفاوت و امروزین از نظام آل سعود در عربستان ترسیم کند؛ اما جابه‌جا و مورد به مورد خوی بدوی‌گری او بیرون می‌زند. گاه با اره کردن خاشقچی و گاه با زندانی کردن و به بند کشیدن اعضای خانواده‌اش. رفتار این خواننده‌ها بیش از هر چیز دروغ‌گویی و نان به نرخ روز خوردنشان را نشان می‌دهد. زمانی که نان آن‌ها در گفتمان عرب‌ستیزی باشد، با تمام توان ژست ناسیونالیستی به خود می‌گیرند و برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت داخل ایران، ‏عرب‌ها را سوسمارخور و بدوی می‌نامند. زمانی هم که بن سلمان اسکناس‌ها را برایشان می‌شمارد به‌یک‌باره رنگ عوض می‌کنند و با کسانی که سوسمارخور می‌نامیدند، هم‌سفره می‌شوند! شعار وطن‌پرستی خواننده‌های لس‌آنجلس نشین فقط برای فریب افکار عمومی و کسب محبوبیت است. آن‌ها از این شعار استفاده ابزاری می‌کنند و همواره از پول دشمنان این ملت باافتخار ارتزاق می‌کنند. علی علیزاده تحلیلگر سیاسی مقیم لندن با انتشار پستی در صفحه توئیتری‌اش نسبت به تظاهر این ‏خوانندگان به وطن‌پرستی و اجرای کنسرت در مقابل بن سلمان قاتل و جنایتکار نوشت:‏ «یکسو آن‌ها که در خیابان فریاد زدند آریایی هستند و عرب نمی‌پرستند و حالا هنرفروشان خائنشان ‏گلو به صله‌ی بچه‌سلطان خبرنگارکُش سعود فروختند؛ و یکسو، جوانانی که این سال‌ها شانه‌به‌شانه ‏برادران عرب عراقی و لبنانی و سوری جان دادند و ایران را مقابل بن‌سلمان قاتل و جهادی‌هایش ‏حفظ کردند.»

همدلی زیبای این روز‌ها
این روز‌ها که مردم در شرایط سختی به سر می‌برند، تصاویر زیبایی از فداکاری‌های اقشار مختلف در میان کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و این همدلی‌ها رنگی از امید را نمایان ساخته است. کلیپ‌هایی از جوانان یا خانمی که به‌تن‌هایی اقدام به ضدعفونی کردن معابر شهری و دستگاه‌های خودپرداز می‌کند. تصاویری از خستگی‌های کادر درمان که همچنان در اوج خستگی به خدمت مشغول‌اند. کلیپی از یک پرستار که باوجود بارداری به مرخصی نرفته و همراه با سایر همکاران خود مشغول مراقبت و رسیدگی به بیماران است. فیلمی که نشان می‌دهد چطور نیرو‌ها به‌پای کارآمدند و ظرف مدتی کوتاه پارکینگ طبقاتی ۷ طبقه بیمارستان بقیه‌الله را برای دوران نقاهت بیماران کرونایی آماده‌سازی کرده‌اند و یا کلیپی از یک معلم دلسوز در شهرستان حمیدیه که برای تهیه فیلم آموزشی از کنار یخچال خانه خود به‌عنوان وایت‌برد برای آموزش دانش‌آموزانش استفاده کرده بود.

ارسال نظرات